Gastspreker Rudi Vranckx

Op 7 maart organiseerde Kiwanis Lummen Quadrivio voor de tweede maal zijn gastspreker avond. Vorig jaar hebben de gasten kunnen genieten van een voordracht door Alain Remue, Hoofd Cel Vermiste Personen en dit jaar was het de beurt aan VRT-oorlogsreporter, Rudi Vranckx.

Rudi Vranckx had een primeur voor onze club en de meer dan 275 gasten.
Na de pers in de voormiddag, kregen wij de eer en het genoegen om kennis te maken met zijn nieuwe, vierdelige CANVAS reeks “IS in het vizier”

Rudi vertelde over zijn ervaringen in Irak, Libië en Tunesië, waar hij vaak in het hart van de strijd, gesprekken voerde met militairen, ex-jihadstrijders, cyberanalisten en de gewone burgers. De bedoeling van Rudi ewas om in het zwarte gat van IS te duiken zonder er zelf door opgezogen te worden.
Rudi wilde ook begrijpen wat jongeren drijft om zich aan te sluiten bij de horrormachine van IS, en sprak daarom ook met getraumatiseerde kindsoldaten die amper onder woorden konden brengen wat ze gezien hadden en met ex-strijders zonder een greintje wroeging.

Rudi ziet duidelijk een wereld waarin verdraagzaamheid zwaar onder druk staat. Het is geen klassieke oorlog meer, van een zichtbare vijand aan de overkant, een oorlog om geld of olie of macht of grondgebied. Het is een oorlog om de geesten, om extreme ideeën te verspreiden, als een virus.

De opbrengst van deze avond werd geschonken aan Huize Sint-Vicentius uit Lummen en Leefgroep Alfabet uit Zelem. Beide organisaties ontvingen een cheque ter waarde van 1.500 Euro.

De gastspreker avond werd afgesloten met de Kiwanis Quadrivio Café.

Kiwanis Lummen Quadrivio wenst nogmaals Rudi Vranckx, alle gasten, de bevriende Kiwanis clubs, de medewerkers van GCOC Oosterhof Lummen en Het Huis van de Smaak Hasselt bedanken voor hun aanwezigheid en steun.

Bekijk hier het fotoverslag van de avond.